0
0.00
0
Vrijwilligers waarderen begint al bij vrijwilligers werven

In de Week van de Vrijwilliger vieren we onze vrijwilligers: als het goed is bedanken en waarderen we er die week telkens op los. Elk jaar staan we weer versteld van mooie gebaren van appreciatie die je alleen al op sociale media terugvindt via #weekvandevrijwilliger. Laat staan wat zich overal ten lande afspeelt aan warms en moois. 

Maar vrijwilligers waarderen is natuurlijk veel ruimer dan de Week van de Vrijwilliger. Als het goed is, zet je in op waardering van je vrijwilligers op elk moment dat ze bij je organisatie actief zijn. Van begin… tot einde. Met andere woorden: je timmert bewust aan een waarderingscultuur. 

Hoezo, waarderend werven? 

Misschien vind je het vreemd dat je ook waarderend vrijwilligers zou kunnen werven. Ze zijn op dat moment toch nog niet actief in je organisatie? Dat klopt, maar als je inzet op het waarderen van je vrijwilligers is dit inbouwen in je werving eigenlijk erg eenvoudig en vanzelfsprekend:

  • Door het belang van je vrijwilligers in de werking te onderstrepen, waardeer je niet alleen je huidige vrijwilligers, maar ben je ook aantrekkelijker als vrijwilligersorganisatie voor nieuwkomers.
  • Door te tonen welke impact vrijwilligers in je werking hebben, speel je in op een motief dat bij 96% van de vrijwilligers speelt: het verschil willen maken. 

Waarderend werven is dus een logisch gevolg van een waarderende cultuur in je vrijwilligersorganisatie. 

Bouw waarderen in het DNA van je werking in

Hoewel de focus van dit artikel op het werven ligt, is het tegelijk nodig om ook nog eens structureel na te denken over waardering binnen alle stappen van je vrijwilligersbeleid. Een waarderingscultuur zit in élke fase van je vrijwilligersbeleid. Je zou er overal als het ware over moeten struikelen, dus zowel in je visietekst over vrijwilligerswerk, werving en selectie, onthaal, begeleiding tot en met het uitwuiven van je vrijwilligers. Zit waarderen in jullie DNA? Dan zou je positief moeten kunnen antwoorden op de onderstaande stellingen. 

Een waarderingscultuur zit in élke fase van je vrijwilligersbeleid.

  1. Onze vrijwilligers zijn kostbaar. We hebben nagedacht en zetten in op vorming en begeleiding, we hebben oog voor hun persoonlijke ontwikkeling en ontwikkeling binnen de werking. 
  2. Vrijwilligerswerk is geïntegreerd in de werking: onze vrijwilligers zijn deel van de ploeg. We vragen naar de mening en inbreng van vrijwilligers en houden er rekening mee. 
  3. Vrijwilligers (en de hele ploeg) worden gevierd: we hebben oog voor de impact die vrijwilligers samen maken, en bedanken hen daar geregeld voor. Het geven van hun tijd is nooit vanzelfsprekend.
  4. Waardering gaat in alle richtingen: mensen in je organisatie werken samen aan het realiseren van de sociale doelstellingen. In een waarderende organisatiecultuur krijgen niet alleen vrijwilligers erkenning en appreciatie van hun vrijwilligerscoach- of coördinator. Iedereen die bijdraagt, geeft en ontvangt waardering. Dit is trouwens een goeie graadmeter voor het waarderingsgehalte van je werking: hoe vaak heb je zelf het gevoel dat er oog voor waardering voor jou inzet is? En hier maak je ook snel het verschil: positieve feedback breidt zich snel uit als je er zelf mee begint. Geef eens een complimentje en een schouderklopje en zie wat er gebeurt. 

Vriendelijk, empathisch en waarderend gedrag is besmettelijk

Kortom: als je zelf begint in te zetten op een waarderende cultuur, zal je merken dat dit vaak al een verschil maakt en overgenomen wordt door anderen. Het grijpt misschien wel zelfs terug op de essentie van vrijwilligerswerk zelf, die we soms vergeten: vriendelijk, empathisch en waarderend gedrag geeft een goed gevoel én is besmettelijk. Meerdere onderzoeken tonen dat aan, het mechanisme hierachter wordt mooi geïllustreerd in het filmpje ‘The science of kindness’

7 Tips om waarderend te werven

  1. Communiceer over het belang van vrijwilligers in je werking: op je website, je sociale media profielen en je organisatiefiche op vacaturebanken voor vrijwilligerswerk. 
  2. Communiceer over de impact waarmee jullie vrijwilligers – en dus ook kandidaten – het verschil zullen maken. Lees  ‘wat organisaties moeten weren over hun vrijwilligers’ om dit goed in de vingers te krijgen.
  3. Voor je een vrijwilligersvacature online zet, heb je nagedacht over waar je mensen voor zoekt. Is dit voor een specifieke taak of functie? Kan het flexibel of niet? Welk profiel zoek je? Probeer duidelijk en helder te omschrijven waar het over gaat. Zo voorkom je teleurstelling.
  4. Benoem in elke vrijwilligersvacature wat je te bieden hebt aan vrijwilligers. Ook kan je zeker de impact nog eens benadrukken. Meer voorbeelden vind je bij de challenge hieronder.
  5. Denk na over de toon van je communicatie: is die vriendelijk, warm en uitnodigend of eerder gereserveerd en zakelijk? 
  6. Ook selectie komt bij deze stap om de hoek kijken: de manier waarop je een vacature schrijft, bepaalt al wie zich wel of niet zal aanbieden. En hoe ga je om met mensen die reageren maar misschien niet zo geschikt lijken? Kan je hen op weg helpen met opleiding, of stel je hen een alternatief aanbod voor?
  7. Praktisch, maar géén onbelangrijk detail: hoe snel reageer je op kandidaten en matches? Bij voorkeur ga je zo snel mogelijk in gesprek met mensen die interesse tonen. Wees ook duidelijk over het vervolg van het onthaal. Zet bij je vacature al een call to action waarin de volgende stap staat omschreven:
    • ‘Bel Katrien voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek’. 
    • Klik op ‘Ik ben geïnteresseerd’ en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.’

Doe mee met onze Challenge waarderend werven

… en maak kans op een gratis masterclass werven naar keuze!

Wil je aan de slag gaan met waarderend werven? Doe dan zeker mee met onze challenge en post je waarderende vacature. De leukste vacatures delen we als best practice en de allerbeste indiening krijgt gratis een van onze workshops ‘Vrijwilligers werven’ naar keuze.

Post een vacature op giveaday.be en ga zeker met deze 3 tips aan de slag:

  1. Check je organisatieprofiel op www.giveaday.be. Voeg in 1 of 2 zinnen toe welk belang vrijwilligers in je werking hebben. Zo toon je alvast hoe belangrijk ze voor je organisatie zijn. Da’s waarderend op en top: voor wie wil komen helpen maar ook voor wie al jaar en dag actief is bij jullie.
  2. Voeg aan je organisatiefiche toe op welke SDG’s jullie inzetten. Op die manier is meteen duidelijk waar jullie impact maken: een belangrijke drijfveer voor mensen die zich als vrijwilliger (willen) engageren. Hulp nodig? Lees ‘Hoe SDG’s helpen bij vrijwilligers waarderen’. 
  3. Maak een nieuwe vrijwilligersvacature voor je organisatie, met extra oog voor ‘wat bieden wij’. Denk goed na waar je vrijwilligers mee kan motiveren. Wat hoor je nu al geregeld van je huidige vrijwilligers, wat drijft hen om steeds terug te komen? Beperk je dus niet tot de verplichte verzekering, maar geef er een extra toets aan, bijvoorbeeld:
    1. Lekkere koffie
    2. Teammomentjes en gezelligheid
    3. Een waardevol opleidingstraject
    4. Een buddy op de werkvloer
    5. Een toffe referentie op LinkedIn na goede afloop
    6. Het verschil dat je als vrijwilliger maakt en hoe goed dat voelt

Publiceer en deel je nieuwe vacature op Facebook. Tag onze Facebookpagina. De challenge loopt af op 31 maart 2022. Heb je nog vragen? Mail lies@giveaday.be 

Veel succes!

Lees ook:

X