Weet jij eigenlijk waarom je vrijwilligers hun tijd komen geven? Want da’s belangrijk: zowel bij het aantrekken als het houden van vrijwilligers is het goed om te weten wat je vrijwilligers drijft. Zo kan je inspelen op hun verwachtingen, en draait je vrijwilligerswerking gewoon veel beter.
Vrijwilligersmotieven
Het goede nieuws: naar de drijfveren van vrijwilligers wordt geregeld onderzoek gevoerd. Daardoor weten we dat dit belangrijke motieven van vrijwilligers zijn:
- Goed gevoel door anderen te helpen
- Een verschil maken in de wereld
- Een zinvolle vrijetijdsbesteding hebben
- Leuke activiteiten doen
- Sociale contacten leggen
- Werkervaring opdoen
- Nieuwe dingen leren
- Het eigen netwerk uitbouwen
- …
Ook goed om weten: heel weinig mensen worden gedreven door vrijwilligersvergoedingen, voor de meeste mensen is dit echt niet zo belangrijk.
Hoe speel je in op vrijwilligersmotieven?
Geef mensen duidelijke taken, die passen bij hun drijfveren. Als je weet dat iemand graag nieuwe dingen uitprobeert, geef daar dan ook ruimte aan en wissel de taken in samenspraak al eens af. Zoekt iemand sociale contacten? Zorg dan dat je geen takenpakket geeft dat de vrijwilliger uitsluitend thuis opvolgt, maar zorg voor een werkplek en sociale momentjes op de werkvloer. Komt iemand vooral om de wereld beter te maken? Dan is het belangrijk dat die vrijwilliger ook te horen krijgt dat zijn of haar hulp er echt toe doet.
Onderstreep het belang van jullie werking
Heel wat mensen doen vrijwilligerswerk omdat ze echt een verschil willen maken. 96 procent* van de vrijwilligers vindt de grote maatschappelijke behoefte aan vrijwilligerswerk een reden om zich onbezoldigd in te zetten. Met andere woorden: ze halen voldoening uit de sociale impact die ze mee op de kaart zetten. Als je dit weet, dan begrijp je dat je mensen een goed gevoel kan geven door blijvend te onderstrepen dat hun hulp er echt toe doet. Geef mensen een gevoel van trots over hun sociale bijdrage.
Meer weten?
- Check het kennisdossier ‘Vrijwilligers waarderen’ en ontdek heel wat doe-tips
- Ontdek hoe je SDG’s kan inzetten om vrijwilligers te motiveren en waarderen
- Lees het onderzoeksrapport ‘Wat organisaties moeten weten over hun vrijwilligers‘, met aanbevelingen voor je vrijwilligerswerking en communicatie